top of page

Med Neurofeedback trænes hjernen i at regulere og balancere sin egen aktivitet. Træningen kan hjælpe hjernen med at skrue ned for den overbelastning, der ofte opstår, når sanseindtryk bliver for mange eller for intense.

Vi hører ofte fra personer, som gennemfører forløb, at de føler sig mere afslappede, falder lettere i søvn og oplever mindre indre uro. Mange fortæller også, at det bliver lettere at være en del af sociale sammenhænge og at forstå andre mennesker.

Autisme og neurofeedback

Neurofeedback er ikke en behandling for autisme, men det kan være et redskab, som nogle børn og voksne oplever giver dem større ro, overskud og bedre trivsel.
Nogle familier fortæller, at barnet får lettere ved at være i kontakt med sig selv, sine nærmeste og andre omkring sig.

Det er som om træningen skaber mere struktur og stabilitet, så hverdagen opleves mere overskuelig. Når hjernen ikke arbejder på overtid, fortæller flere, at der kommer flere øjeblikke med nærvær, forståelse og empati.

 

For nogle børn betyder det, at de føler sig gladere, får bedre relationer i skolen og klarer sociale situationer med større tryghed.

Neurofeedback står bedst, når det kombineres med viden, struktur, afskærmning og pædagogisk støtte i hverdagen.

 

Hvad er autisme?

Autisme er en gennemgribende neurologisk udviklingsforstyrrelse, som påvirker måden, mennesker opfatter verden og indgår i relationer på.
Personer med autisme sanser og forstår omverdenen anderledes end andre. De kan have svært ved at afkode sociale signaler, og de tolker ofte sprog meget konkret – ironi og dobbelttydige udtryk kan være svære at forstå.

Sanseindtryk opleves ofte stærkere: farver, lyde, lugte, berøring, temperaturer og smerter kan virke mere intense. Derfor kan forandringer eller uforudsigelighed hurtigt føre til overbelastning, som igen kan give søvnvanskeligheder, stress, angst eller nedsmeltninger.
En forudsigelig hverdag og tydelige rammer er derfor meget hjælpsomt for mange.

 

Diagnoser i autismespektret

Inden for autismespektrumforstyrrelser bruges i Danmark blandt andet diagnoserne Infantil Autisme og Aspergers Syndrom.
Hvordan autisme kommer til udtryk, varierer meget fra person til person – og det samme gør ressourcer, behov og strategier.

Mennesker med autisme kan lære nyt og tilegne sig nye måder at gøre ting på, men faste rutiner og genkendelige rammer skaber ofte tryghed og overskud.

Hjernens plasticitet

Hjernen er meget tilpasningsdygtig og har stor plasticitet – den kan udvikle og ændre sig gennem hele livet.
Neurofeedback kan være én måde at støtte denne udvikling på ved at træne hjernen i mere stabilitet, ro og fleksibilitet.

bottom of page